16 Temmuz 2012 Pazartesi

“The Great Masters” Sergisi Notları


Bugün  16.yüzyıl İtalyası'nın en ünlü üç ustası Michelangelo, Leonardo ve Raphael'in sanatta bıraktıkları izleri görmek için 'The Great Masters' sergisine gittik. Gitmeye fırsat bulamadıysanız işte sergi ayağınıza geldi :)


Michelangelo'nun Sistine Şapeli


  Michelangelo, 4 sene boyunca bu iç bükey şapelin tavanını boyamak için sırt üstü ve tavana bakarak çalışmasını yapmış. Neredeyse günlük hayatındaki davranışlarını etkileyecek kadar yoğun bir beden mesaisi harcamış.





Mekanik Testere


                      Asma köprü. Köprünün dışında bir vinç düşünülmüştür, vinç döndürüldüğünde köprüye bağlanan halat bükülmektedir. Köprünün altında yer alan makara sistemi de halatın kaymasını engeller ve hangi yörüngede yer alacağını belirler. Bu şekilde de asma köprünün açılması sağlanır. Köprü, tek hat üzerine yapılandırılmıştır.
  

Toplu savaş taarruz gemisi



Leonardo’nun maketleştirilmiş mekanik makinelerinden biri


 Vitrivius İnsanı-1487

Bu çizimin çıkış hikayesi ise hümanizm akımının ve mimarların en önemli kitaplardan biri olarak gördüğü Mimar Vitruvius’un “Mimarlık Üzerine On Kitap” eserine dayanır. Çağı itibariyle mimaride çığır açıcı bir bakış açısına sahip olması dışında, Vitruvius’un mimaride kullanılan formların bir oran içinde yer alması ve tapınak çizimlerinde de bu geometrinin Platon’un Philebus’ta betimlediği ideal oranlardan türetilmiştir. Vitrivius bu oranların insan bedeninde de yer aldığı savunur. Leonardo’da Vitrivius’tan etkilenerek insan bedenini daire ve kare içinde ideal oranlarla resmederek, kusursuz bir eser yaratmıştır: Not defterlerinde bu çizimine ve insan bedenindeki matematiksel oranlara ilişkin şöyle not düşmüş Leonardo:
“Mimari üzerine yaptığı bir çalışmada Mimar Vitruvius, insan bedeninin ölçülerinin Doğa tarafından şöyle düzenlendiğini söyler. Dört parmak bir avuç içi, dört avuç içi bir ayak, altı avuç içi dirsekten orta parmağın ucuna kadar olan uzunluğu verir. Dirsekle orta parmak arasındaki uzunluğun dört katı da bir insanın boyutudur. Dirsek ve orta parmak arasındaki uzunluğun dört katı bir adımdır. 24 avuç içi bir adam boydur. Vitruvius bu ölçüleri yapılarında kullanmıştır. Eğer bacaklarınız, boyunuzu 1/14’ü oranında kısaltacak kadar açarsanız ve kollarınızı orta parmaklarınız başınızın üst noktasından geçecek bir çizgiye değecek şekilde yukarı doğru uzatırsanız, kollarınız ve bacaklarınız da açıkken, vücudunuzun merkezi göbeğinizdir. Bacaklarınızın arasındaki üçgen ise eşkenar bir üçgendir.
Bir insanın kolları açıkken, bir elinin orta parmağının ucundan diğer elinin orta parmağının ucuna kadar olan mesafe, onun boyuna eşittir.
Saç köklerinden çenenin altına kadar olan mesafe insan boyunun onda bir kadardır; çene altından basin üst noktasına olan mesafe insan boyunun sekizde biridir. Göğüs üstünden başın üstüne kadar olan mesafe insan boyunun altıda biridir. Göğüs üstünden saç köklerine kadar olan mesafe yedide bir, meme uçlarından baş üzerine kadar olan mesafe de insan boyunun dörtte biridir. Omuzlar arasındaki en geniş mesafe , insan boyunun dörtte birini içine alır. Dirsekten elin ucuna kadar olan mesafe beşte bir, dirsekle kol altı açısı arasınaki mesafe sekizde bir insan boyudur. Elin tümü insan boyunun onda biridir. Üreme organlarınn başlangıç noktası tüm bedenimizin orta noktasıdır. Ayağın uzunluğu insanın uzunluğunun yedide biridir. Ayak tabanı ile diz kapağının altı arasındaki mesafe insan bedeninin dörtte biridir. Çene altı ile burun, saç kökleri ile kaşlar ve kulak arası, yüzün üçte biri kadardır.”

Leonardo'nun tuttuğu not defteri


Hareketli havan topları

Davut Heykeli

 Michelangelo'nun 1504 yılında yaptığı, orjinali Floransa Akademi Galerisinde sergilenen bu heykelde, Davut Goliath'la savaşmadan az önce tasvir edilmiş, gözler kararlı bir şekilde düşmana dikili. Michelangelo aslında bu heykeli yapmadığını, Davut'un zaten o mermerin içinde olduğunu, kendisinin ise sadece gereksiz parçaları ayıkladığını söylermiş.


San Pietro Bazilikası'nın Kubbesi 1588-1590



Yuvarlak Savaş Silahı.
 Leonardo bu aracı, insanlarla ve hayvanlarla hareket ettirmeyi düşlemiştir. Leonardo makinenin hem dıştan hem de içten nasıl göründüğünü çizimle anlatmakta olduğu gibi, mermi ve toz bulutundan da nasıl mevzi alınacağını da göstermektedir.

Sergi Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi’nde 31 Temmuz’a kadar ziyarete açık olacak.   



Hiç yorum yok: